koepelkerconcerten

koepelkerk concerten de koepelkerk
agenda bestel impressies

2023

zaterdag 16 december 20.15 uurOrganist Erwin Wiersinga bespeelt het Van Oeckelen orgel in de Koepelkerk

woensdag 20 december 19.00 uur‘Klokgelui’, muziektheater voor het hele gezin, door Esther Apituley, Hans Dagelet en Emiel Janssen

2024

9 – 11 februariVeronika Skuplik (barokviool), Jörg Jacobi (orgel)

zaterdag 6 april 20.15 uurIsabelle van Keulen Ensemble

vrijdag 24 mei 20.15 uurCamerata Trajectina met het jubileumprogramma ’50 jaar Camerata Trajectina’. Muziek van eigen bodem!

Op reis door Oost–Europa

A. Dvořák (1841-1904) - Terzetto in C, op. 74 voor twee violen en altviool

  • I. Introduzione. Allegro ma non troppo
  • II. Larghetto
  • III. Scherzo. Vivace – Trio. Poco meno mosso
  • IV. Tema con variazioni. Poco Adagio – Molto

A. Dvořák - Humoresque op. 101 Nr. 7 in G groot

  • Poco lento e grazioso voor twee violen en altviool *

Z. Kodály (1882-1967) - Serenade op. 12 voor twee violen en altviool

  • I. Allegramente – Sostenuto ma non troppo
  • II. Lento ma non troppo
  • III. Vivo

My Yiddishe Mama voor twee violen en altviool *

Oekraïense Liederen voor twee violen en piano *

L. Rusanovsky - Tango Potpourri voor twee violen en altviool

Tumbalalaika voor twee violen en gitaar *

* Arrangement door A. Rusanovsky

Op reis met de Rusanovsky’s door Oost-Europa

Het Oekraïens/Nederlandse TRIO RUSANOVSKY is een uitzonderlijk muzikale familie, dat bestaat uit Leon en zijn twee kinderen Julia en Arthur Rusanovsky. Ook onze koning realiseerde zich de uitstraling van het ensemble, toen hij de musici zag spelen op een recent staatsbezoek in Berlijn. Zij presenteren een kleurrijk en sprankelend programma, waarin zij bekende en minder bekende muziekparels voor de bezetting van twee violen en altviool ten gehore brengen. Daarnaast vertolkt het drietal op verschillende instrumenten met piano en gitaar Oekraïense liederen, eigen composities en toont het zijn improvisatietalent. Het trio treedt op in kleine en grote zalen in binnen- en buitenland, o.a. in het Concertgebouw van Amsterdam, de “Grundbuchhalle” in Hamburg en de “American Culture Centre” in New York.

Bij strijktrio’s denk je in eerste instantie aan de combinatie viool, altviool en cello, maar ook voor de combinatie viool, viool en altviool is prachtige muziek geschreven. Het Terzetto in C, Op. 74 voor 2 violen en altviool van Antonin Dvořák kenmerkt zich door vindingrijke, romantische en volksachtige muziekpassages. De naam Terzetto verraadt al dat het om een driestemmig muziekwerk gaat. De Hongaarse componist Zoltán Kodály en Dvořák deelden een passie voor het behoud van het volkserfgoed van hun land. Kodály was niet bekend met het terzetto en het heeft geenszins als model gediend toen hij de Serenade schreef. De term ‘serenade’ werd in de 18e eeuw gepopulariseerd om een instrumentale compositie in verschillende delen aan te duiden die tot doel had een avondentertainment te bieden, vaak voor uitvoering in de tuin. Componisten in de 19e eeuw bleven, hoewel ze de connotatie van het buitenleven lieten vallen, de term gebruiken voor een stuk lichter emotioneel gewicht, en dat is wat Kodály nu in gedachten had.

Dvořák, geboren in Praag (Tsjechië), heeft door zijn beroep als uitvoerend musicus en componist veel gereisd, waaronder naar Amerika. Door zijn vele reizen is hij met verschillende culturen en muziekstijlen in aanmerking gekomen. Hier is ook zijn bekendste en meest gespeelde lied ooit geschreven, namelijk de Humoresque uit zijn pianocyclus. Naast de talloze arrangementen heeft het trio zelf een versie voor het eigen ensemble gearrangeerd. Daarop volgt de zelfgeschreven Tango Potpourri van Leon Rusanovsky met een samenstelling van verschillende meeslepende tango’s, de Oekraïense liederen en Tumbalalaika als afsluiting van het programma.

Trio Rusanovsky

Nathalia Milstein werd geboren in Lyon en groeide op in een familie van musici. Haar eerste pianolessen kreeg ze van haar vader, Serguei Milstein, bij wie ze in 2009 ook ging studeren aan het conservatorium van Geève. Ze vervolgde haar studie bij Nelson Goerner en András Schiff. Onder haar mentoren treffen we ook Daniel Barenboim, Menahem Pressler en Jan Wijn. Nathalia lanceerde in 2015 haar internationale carrière met het winnen van de Dublin International Piano Competition. Inmiddels was ze te gast op belangrijke podia als het Gewandhaus in Leipzig, Carnegie Hall in New York, Wigmore Hall in Londen en de Pierre Boulez Saal in Berlijn. Ook trad ze op in verschillende festivals. In 2018 maakte ze haar veelbesproken debuut bij het Orchestra Philharmonique de Radio France. En in oktober in de Koepelkerk van Sappemeer! Het programma wordt nog bekend gemaakt.

affiche Koepelkerkconcert 1 jan 2024:

In december presenteert stichting Travaux Publics in samenwerking met Roeg Klassiek een bijzondere Groningse uitvoering van het sprookje Peter en de Wolf van Sergej Prokofiev. Meer informatie volgt.