koepelkerconcerten

koepelkerk concerten de koepelkerk
agenda bestel impressies

2024

9 – 11 februariVeronika Skuplik (barokviool), Jörg Jacobi (orgel)

zaterdag 6 april 20.15 uurIsabelle van Keulen Ensemble

vrijdag 24 mei 20.15 uurCamerata Trajectina met het jubileumprogramma ’50 jaar Camerata Trajectina’. Muziek van eigen bodem!

vrijdag 5 juli 20.15 uurTrio Rusanovsky

Zaterdag 10 augustusslotconcert zomercursus 'Musique de l'écurie'

We zijn enorm verheugd dat de jonge sterpianiste Natahlia Milstein een recital in de Koepelkerk van Sappemeer komt geven. Op dit moment verovert ze de grote podia in de wereld. Nathalia (1995) komt uit een muzikale familie. Vanaf haar vierde jaar kreeg ze pianoles van haar vader Serguei. Later ging ze in Genève studeren bij Nelson Goerner en in Berlijn bij Sir András Schiff. Haar carrière kwam in een stroomversnelling toen ze in 2015 de eerste prijs tijdens de Dublin International Piano Competition won. Sinds die tijd treedt ze overal ter wereld op en zaterdag 19 oktober in de Koepelkerk van Sappemeer. Met het programma dat ze gaat spelen neemt ze ons mee de natuur in, maar wel vanuit het romatische hart. Centraal staat de Fantatsie in C groot van Robert Schumann. Een van de absolute meesterwerken voor piano solo. Misschien wel het mooiste stuk ooit geschreven voor piano, volgends Nathalia. Schumann schreef het eerste deel van de Fantasie in 1836, op een moeilijk moment in zijn leven, toen hij van zijn geliefde Clara Wieck gescheiden werd. Later dat jaar schreef hij nog twee delen. Hij was met enkele andere componisten gevraagd een compositie te schrijven ter promotie van een monument voor Beethoven in diens geboorteplaats Bonn. Ook Mendelssohn leverde een werk in. Met de verkoop van een aantal kopieën hoopten ze het monument te kunnen financieren.

In 1849 schreef Franz Liszt zijn Sonate in b klein – ook een meesterwerk – en voltooide deze in 1853. Hij droeg de sonate op aan Schumann. Het was zijn antwoord op diens Fantasie in C groot. Van Liszt speelt Nathalia de twee Concert Etudes omdat die ook over natuurbeleving gaan. De twee delen heten “Waldesrauschen” en “Gnomenreichen”. Het sluit mooi aan op het openingsstuk van de avond, genaamd Waldszenen. Schumann schreef het in 1848-1849. Het bestaat uit negen delen met als hoogtepunt deel zeven “Vogel als profeet”.

Het laatste stuk voor de pauze, ‘In de mist’ (In het Tsjechisch: V mlhách) is van van Leoš Janáček. Ook dit stuk past mooi in de natuurbeleving van het programma. Janáček schreef het in 1912 gedurende een zware periode in zijn leven. Kort daarvoor was zijn dochter Olga overleden en bij de Praagse Opera werden zijn operacomposities niet geaccepteerd.

Na de pauze begint Nathalia vriendelijk met de Arabeske van Schumann. Het is de opmaat voor het hoofdwerk van de avond: de Fantatsie in C. Nathalia speelt dit concert op een Bechstein concertvleugel uit 1897.

affiche Koepelkerkconcert 1 jan 2024:

Trio Bergamo brengt een programma rond de in Amsterdam werkende Italiaanse componist Pietro Antonio Locatelli. Locatelli studeerde in Rome bij Giuseppe Valentini. Na een aantal concertreizen door Frankrijk en Duitsland vestigde Locatelli zich in 1729 in Amsterdam, waar hij een muziekuitgeverij begon, vioolles gaf en Italiaanse vioolsnaren verkocht. Daarnaast componeerde hij en gaf leiding aan Collegium Musicum. Een vooraanstaand ensemble dat bestond uit welvarende muziekliefhebbers. Als virtuoos violist componeerde hij vooral voor viool. Hij was met recht de voorloper van de latere vioolvirtuoos en componist Antonio Paganini. Verder schreef hij sonates voor traverso en Concerti Grossi. Zij vroege composities vertonen invloeden van zijn leermeester Arcangelo Corelli. Hij stierf in 1764 in zijn huis aarde Prinsengracht 506 en is begraven in de Engelse Hervormde Kerk op het Begijnenhof.

Programma

G.F.Händel (1685-1795)
Sonate in d -kl voor viool en bc HWV 359

Pietro Antonio Locatelli (1695-1764)
Sonate opus VIII nr. 10 in D-gr

Francesco Geminiani (1687-1762)
Tendrement in a klein (uit Pieces de Clavecin`),London 1743

Domenico Scarlatti (1685-1757)
Sonata in A-gr, Allegro molto , K212
Sonata in d-klein (Fuga(, K417

Pietro Antonio Locatelli
Sonate opus VI, nr 6

Alessandro Scarlatti (1660-1725)
Sonata nr.1in d-klein voor cello solo en bc

Georg Philipp Telemann (1681-1767)
Fantasie nr 7 in e-klein, TWV 40:20 voor viool solo

Arcangelo Corelli (1653-1713)
Sonata in C , Op V nr 3

Trio Bergamo

Dit concert is gratis. Net als het concert in juni 2023 zal het podium gegeven worden aan amateurmusici, om zo het belang van amateurmuziek te benadrukken.

Het programma wordt binnenkort bekend gemaakt.

2025

Programma

Robert Schumann
Märchenerzählungen op.132
Clara Schumann
trio op. 17
Johannes Brahms
trio op. 114

Teksten uit briefwisselingen worden voorgelezen tijdens dit concert.

‘De levendige en met veel enthousiasme uitgevoerde composities van Beethoven en Brahms toonden aan dat het Gauguin Ensemble kan terugkijken op een jarenlange ontwikkeling naar een heel eigen klankschoonheid die het ensemble tot de top van de kamermuziekensembles in ons land heeft gebracht’. – Eric Bos (recensent)

Klarinettiste Yfynke Hoogeveen, celliste Karlien Bartels en pianiste Nata Tsvereli vormen het Gauguin Ensemble. De muzikale symbiose en persoonlijke zeggingskracht van de musici maakt het trio tot een graag gezien ensemble op de Nederlandse podia. De musici genoten hun opleiding aan de conservatoria van Groningen, Arnhem, Parijs, Wenen, Tbilisi, en Amsterdam.

Het Gauguin Ensemble heeft de traditie om verrassende programma’s te brengen waarin het geijkte kamermuziek-repertoire wordt gecombineerd met nieuw, in opdracht geschreven hedendaags werk. Een belangrijk streven van het ensemble is bij te dragen aan de uitbreiding van het repertoire voor deze trio-bezetting, door het stimuleren van nieuw werk door jonge en gevestigde (inter)nationale componisten. Al een kwart eeuw draagt het Gauguin Ensemble bij aan de culturele ontschotting door concertvormen te ontwikkelen met kunstenaars uit andere disciplines. Door haar originele benadering bereikt ze een uiteenlopend publiek. Het Gauguin Ensemble maakte diverse televisie, radio en-cd opnamen en werd uitgenodigd op verschillende gevestigde kamermuziekfestivals.

2022 markeerde het 25-jarig bestaan van het Gauguin Ensemble; voor deze gelegenheid gaf het ensemble de Nederlandse componist Robert Zuidam een compositieopdracht. Hij schreef voor hen het trio ‘Arearea’ (2022 Deuss music). Andere Nederlandse componisten als Wim Dirriwachter en Sylvia Maessen schreven eerder voor het Gauguin Ensemble: Wim Dirriwachter droeg zijn ‘Four Movements’ aan hen op (1995 Donemus) en Sylvia Maessen schreef voor hen in 2016 ‘Correspondances’ en in 2019 het werk ‘Clara’, ter gelegenheid van het 200ste geboortejaar van Clara Schumann. De componist Daan Manneke bewerkte in 2023 twee van zijn eerdere werken voor het Gauguin Ensemble; ‘Ramificazioni’ en ‘Tombeau pour Ton de Leeuw’.

Op 1 maart 2024 verscheen ‘Color Soni,’ de nieuwe cd van het ensemble bij het label Etcetera Records met de trio’s van Brahms, Zemlinksy en Zuidam. De cd werd goed ontvangen en gewaardeerd met 5 sterren van Paul Herruer (Luister, Dagblad van het Noorden en De Piano).

Voor het Gauguin Ensemble gaat het maken van muziek over het creëren van contrasten, diepte, spanning en kleur, over passie en temperament. Paul Gauguin, flamboyant en intrigerend vanwege zijn aangrijpende kleurpalet en impliciete mystiek, inspireerde oprichters Yfynke Hoogeveen en pianiste Loes van Ras destijds bij de naamgeving van het Gauguin Ensemble.

Koepelkerkconcert 17 jan 2025: Gauguin Ensemble