koepelkerconcerten

koepelkerk concerten de koepelkerk
agenda bestel impressies

2024

Zaterdag 10 augustusslotconcert zomercursus 'Musique de l'écurie'

zaterdag 19 oktober 20.15 uurPianorecital door Nathalia Milstein

zaterdag 30 november 20.15 uurTrio Bergamo (violist Kees Hulsmann, cellist Lucia Swarts en klavecinist Menno van Delft)

Zaterdag 21 december 20.15 uurGRATIS kerstconcert met het Hanze Consort en sopraan Christy Luth

2025

‘De levendige en met veel enthousiasme uitgevoerde composities van Beethoven en Brahms toonden aan dat het Gauguin Ensemble kan terugkijken op een jarenlange ontwikkeling naar een heel eigen klankschoonheid die het ensemble tot de top van de kamermuziekensembles in ons land heeft gebracht’. – Eric Bos (recensent)

Klarinettiste Yfynke Hoogeveen, celliste Karlien Bartels en pianiste Nata Tsvereli vormen het Gauguin Ensemble. De muzikale symbiose en persoonlijke zeggingskracht van de musici maakt het trio tot een graag gezien ensemble op de Nederlandse podia. De musici genoten hun opleiding aan de conservatoria van Groningen, Arnhem, Parijs, Wenen, Tbilisi, en Amsterdam.

Het Gauguin Ensemble heeft de traditie om verrassende programma’s te brengen waarin het geijkte kamermuziekrepertoire wordt gecombineerd met nieuw, in opdracht geschreven hedendaags werk. Een belangrijk streven van het ensemble is bij te dragen aan de uitbreiding van het repertoire voor deze trio-bezetting, door het stimuleren van nieuw werk door jonge en gevestigde (inter)nationale componisten. Al een kwart eeuw draagt het Gauguin Ensemble bij aan de culturele ontschotting door concertvormen te ontwikkelen met kunstenaars uit andere disciplines. Door haar originele benadering bereikt ze een uiteenlopend publiek. Het Gauguin Ensemble maakte diverse televisie, radio en-cd opnamen en werd uitgenodigd op verschillende gevestigde kamermuziekfestivals.

2022 markeerde het 25-jarig bestaan van het Gauguin Ensemble; voor deze gelegenheid gaf het ensemble de Nederlandse componist Robert Zuidam een compositieopdracht; hij schreef voor hen het trio ‘Arearea’ (2022 Deuss music). Dit werk bracht het ensemble uit in 2024 op hun inmiddels met 5 sterren bekroonde album 'Color Soni' samen met de trio’s van Brahms en Zemlinsky. Andere Nederlandse componisten als Wim Dirriwachter en Sylvia Maessen schreven eerder voor het Gauguin Ensemble. De componist Daan Manneke bewerkte in 2023 twee van zijn eerdere werken voor het Gauguin Ensemble; 'Ramificazioni' en 'Tombeau pour Ton de Leeuw'.

Voor het Gauguin Ensemble gaat het maken van muziek over het creëren van contrasten, diepte, spanning en kleur, over passie en temperament. Paul Gauguin, flamboyant en intrigerend vanwege zijn aangrijpende kleurpalet en impliciete mystiek, inspireerde oprichters Yfynke Hoogeveen en pianiste Loes van Ras destijds bij de naamgeving van het Gauguin Ensemble.

Karlien Bartels speelt op een cello van de Parijse vioolbouwer Claude Augustin Miremont (1827-1887) uit 1882, haar ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds Amsterdam.

12 september 1868, Johannes Brahms aan Clara Schumann: 'Hoog op de berg, diep in het dal, ik groet u duizendmaal'.

Clara-Robert-Johannes

Tegen de achtergrond van een zich ontwikkelende muzikale periode in de 19de eeuw, groeit een bijzondere vriendschap tussen Robert Schumann, zijn vrouw Clara en Johannes Brahms. In 1853 ontmoeten Robert Schumann en Johannes Brahms elkaar. Dit was van grote betekenis want Robert Schumann onderkende het creatieve talent van Brahms en beschreef dat in het beroemde artikel Neue Bahnen in het Neue Zeitschrift für Musik.

Met Clara Schumann onderhield Brahms tevens een levenslange hechte vriendschap. Na de tragische dood van Robert Schumann in 1856 bleef de vriendschap tussen Brahms en Clara bestaan hetgeen bijzonder was in die tijd. Hij is aanvankelijk weliswaar verliefd op Clara en er wordt in de omgeving wel over gemompeld, maar wanneer zij weduwe wordt neemt Brahms toch meer afstand. Hun vriendschap ligt in de muzikale, persoonlijke en artistieke interactie die er tussen hen is geweest, vanaf de nazomer in 1853 tot aan de dood van Clara Schumann in 1896. Zoals zij dat ook was voor haar man Robert, was Clara Schumann – in de 19de eeuw dé beroemdste concertpianiste in Europa! – voor Johannes Brahms een inspiratiebron bij vele van zijn composities.

Er bestaan vele brieven die Robert, Johannes en Clara aan elkaar schreven, in dit programma worden fragmenten uit die briefwisselingen voorgelezen.

Robert Schumann
Märchenerzählungen op. 132 voor klarinet, cello en piano
Clara Schumann
Trio voor klarinet, cello en piano op. 17
Pauze
Johannes Brahms
Trio voor klarinet, cello en piano op. 114
Koepelkerkconcert 17 jan 2025: Gauguin Ensemble

Na het fantastische optreden van Wibi Soerjadi in 2023 komt de meesterpianist terug naar de Koepelkerk. Het programma is nog niet bekend, maar dat het wederom onvergetelijk zal gaan worden staat nu al vast. Reserveer daarom snel uw tickets.

affiche Wibi Soerjadi Koepenkerkconcert 2025

Vrouwen vertellen het verhaal van hun mannen: professoren Ben Ali Libi en professor Philippini. Een muzikaal en magisch schouwspel.

In de illusie is een theatraal en muzikaal monument dat het joodse revueleven van voor de Tweede Wereldoorlog belicht. Marieke Klooster speelt met Hester le Grand de twee joodse vrouwen, Isa Ullmann en Anna Speijer. Ze nemen ons mee in hun leven als vrouw van een goochelaar.

De ene goochelaar is professor Ben Ali Libi, geboren in de stad Groningen. Hij is bekend geworden door het gedicht van Willem Wilmink, dat zo mooi is voorgedragen door Joost Prinsen. De ander is professor Philippini, geboren in Uithuizen. Hij trad over in de provincie op. De voorstelling bestaat uit het gesprek tussen beide vrouwen, vermengd met klezmer muziek, zang, voordracht, toneel illusies en goocheltoeren. Een verhaal met humor en ernst.

Naast Marieke Klooster en Hester le Grand treden op: Esther de Boer - klarinet, Laura Iwema - viool, Erik de Jong - accordeon en goochelaar George Tokaya.

Regie is van Ben Smit. De teksten van Nico van der Wijk.

In de Illusie: het Verhalencabinet

Familievoorstelling van Ensemble SeaSession (6+) met live-muziek, animaties en verteller

Een gloednieuw, Afrikaans scheppingsverhaal van de bekende kinderboekenschrijver Mylo Freeman over het ontstaan van de wereld. Planeten en dieren spelen de hoofdrol, en Babar beleeft zijn onvergetelijke avonturen!

Het olifantje Babar is een van de bekendste kinderboekenpersonages ooit. De boeken van Jean de Brunhoff veroverden kinderharten over heel de wereld. Twee Franse meesterwerken uit de vorige eeuw, l'Histoire de Babar en La création du monde, worden in een sprankelende nieuwe versie uitgevoerd door het tienkoppige Ensemble SeaSession. In combinatie met de jazzy muziek van Milhaud en de nieuw gecomponeerde Afrikaanse intermezzo's van Richard Rijnvos ontstaat er een magische wereld, waarin alle zintuigen worden aangesproken. Verteller Jennifer Muntslag neemt je mee in het verhaal, omlijst door live-animaties van Sjeng Schupp. Kijk mee hoe de aarde ontstaat en hoe Babar tot leven komt in deze fantastische familievoorstelling!

Muziek

Francis Poulenc
L'Histoire de Babar
Darius Milhaud
La création du monde
Richard Rijnvos
Afrikaanse tussenspelen (nieuw werk)
Tekst
Mylo Freeman
Verteller
Jennifer Muntslag
Beeld
Jean de Brunhoff, Sjeng Schupp
Live-animaties
Sjeng Schupp
Regie
Dennis Rudge
Toneelbeeld
Ascon de Nijs
Licht
Nick Bos

Ensemble SeaSession

Ingrid Geerlings
fluit
Marijke van Kooten
viool
Anneke Janssen
cello
Michel Lamers
saxofoon/klarinet
Evert Weidner
hobo
Pierre Woudenberg
klarinet
Sergei Dovgaliouk
hoorn/trompet
Quirijn van Regteren Altena
contrabas
Pepe Garcia
percussie
Pauline Post
piano

Workshops

Voorafgaand aan de voorstellingen bieden we gratis workshops aan, waarin het publiek kan kennismaken met de betekenis van Afrikaanse (dieren)maskers. In de workshop gaan de deelnemers aan de slag met dierenmaskers: de maskers kunnen beschilderd en gedecoreerd worden met verf, touw, karton, papier, kurk, restmaterialen etc. Álles kan en mag!
Duur: ca. 45 minuten, vanaf een uur vóór de voorstelling.

In de Afrikaanse mythologie hebben maskers magische krachten. Wanneer een mens een masker opzet zou hij veranderen in een wezen dat contact kan maken met de wereld van de voorouders (de geesten). De maskers worden opgezet tijdens een dans met muziek bij feesten, geboortes, begrafenissen en andere gebeurtenissen, en daarna weer verborgen. Een dierenmasker zorgt ervoor dat de mens en dier weer één worden en alle verschillen tussen hen worden opgeheven. Elk dierenmasker heeft ook een bepaald karakter; we vertellen over de hyena, krokodil, kameleon, buffel, aap, olifant. Ook beroemde kunstenaars als Picasso, Corneille, Matisse en Léger gebruikten Afrikaanse maskers om er weer iets nieuws van maken in hun eigen kunst. Het is daarom zo leuk om je eigen masker te ontwerpen: alles kan!

In de workshop gaan de deelnemers aan de slag met prefab dierenmaskers: ze kunnen de maskers beschilderen en decoreren met verf, touw, karton, papier, kurk, restmaterialen etc. Tijdens de voorstelling worden alle maskers opgehangen en ontstaat er een mooie tentoonstelling die na afloop bewonderd kan worden, voordat iedereen het masker meeneemt naar huis. Na afloop liggen er ook gratis kleurplaten, ontworpen door Sjeng Schupp, om mee naar huis te nemen.

Een 4 sterren recensie in NRC Handelsblad.

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/10/29/olifantje-babar-met-afrikaanse-accenten-is-een-muzikaal-feest-a4871013

Babar en het onstaan van de wereld:

Het wereldberoemde Concertgebouworkest heeft een wereldberoemd koperensemble. Het programma wordt later bekend gemaakt, maar dat het een zeer bijzonder concert zal worden staat nu al vast.

https://www.youtube.com/watch?v=5Y8vi2S8Rx0

https://www.youtube.com/watch?v=bJDTHoCL3wg

https://www.youtube.com/watch?v=os5OBlt8rqg

Koperkwintet van het Koninklijk Concertgebouworkest Koperkwintet van het Koninklijk Concertgebouworkest

Musici uit alle hoeken van de wereld spelen repertoire uit de gouden eeuw van de polyfonie op een indrukwekkende verzameling van renaissanceblokfluiten. Samen vormen zij The Royal Wind Music, een ensemble dat al vanaf 1997 over de hele wereld een voortdurend groeiend publiek heeft weten te boeien. Zij streven ernaar om muziek uit de Renaissance tot leven te brengen op een authentieke en toegankelijke manier. Alle muziek wordt uit het hoofd gespeeld en zonder dirigent, en dat geeft de concerten van The Royal Wind Music door de intensieve communicatie op het podium ook een sterke band met het publiek.

Alle leden van The Royal Wind Music hebben een band met het Conservatorium van Amsterdam, waar het ensemble indertijd door Paul Leenhouts werd opgericht. De instrumenten waarop The Royal Wind Music speelt, werden gebouwd door Adriana Breukink (Nederland) en Bob Marvin (Canada). Beiden baseerden zich voor hun instrumenten op blokfluiten in de collectie van het ‘Kunsthistorisches Museum’ in Wenen. De renaissanceblokfluiten van het ensemble lopen uiteen van een sopranino van niet meer dan 15 cm tot een drie meter lange sub-contrabasblokfluit die in 1998 op basis van renaissanceprincipes werd ontworpen door Adriana Breukink, Winfried Hackl en Paul Leenhouts. The Royal Wind Music trad op in belangrijke zalen in heel Europa, en in de Verenigde Staten en Mexico. In Nederland stonden ze op prestigieuze podia, zoals het Concertgebouw en ‘Muziekgebouw aan ’t IJ’ in Amsterdam, ‘TivoliVredenburg’ in Utrecht, ‘De Doelen’ in Rotterdam, ‘De Philharmonie’ in Haarlem en ‘De Oosterpoort’ in Groningen. Ook trad de groep op tijdens belangrijke festivals in Nederland en daarbuiten, zoals tijdens het ‘Festival Oude Muziek’ in Utrecht, het festival ‘Musica Sacra Maastricht’, het festival 'Tage Alter Musik' in Regensburg, de ‘Berliner Tage für Alte Musik’, het ‘Greenwich International Early Music Festival’ in Londen en het ‘Boston Early Music Festival’ in de Verenigde Staten.

Een muzikaal portret van Albrecht Dürer

De biografie van een grote meester

Het ensemble The Royal Wind Music bespelen blokfluiten in alle soorten en maten, van sopranino's tot drie meter lange sub-contrabasfluiten. Alle instrumenten worden door gerenommeerde specialisten gebouwd op basis van historische modellen, zoals de modellen van de Ambras-fluiten in het Kunsthistorisches Museum Wenen. In zijn onconventionele programma's vertrouwt het ensemble op directe communicatie met het publiek. Centraal in ons concert staat een van de sleutelfiguren uit de Renaissance: de Duitse schilder prins Albrecht Dürer. De gespeelde muziek komt overeen met de meesterwerken van Dürer; Ook zijn onder meer werken te horen uit de omgeving van het hoforkest van keizer Maximiliaan I, een van de belangrijke sponsors en opdrachtgevers van Albrecht Dürer. De Hofkerk van Innsbruck, waar de prachtige tombe van Maximiliaan met de beroemde Zwarte Mandern (Dürer ontwierp bijvoorbeeld de figuur van koning Arthur) is gevestigd.

https://www.youtube.com/watch?v=mwt_LhB6c6k

Royal Wind Music